همه چیز درباره آسیب زدن موریانه به پارکت لمینت

همه چیز درباره آسیب زدن موریانه به پارکت لمینت

با افزایش نوسازی و بازسازی دکوراسیون داخلی بسیاری از خانه ها و استفاده از پارکت لمینت برای کف خانه، گاها شاهد حضور حشرات موذی و آفت های گوناگون از قبیل موریانه، ساس، مورچه و … در محل زندگی هستیم . یکی از بدترین نمونه های حشرات موذی که آسیب های فراوانی را وسایل خانه وارد می کند موریانه است. در این مقاله درباره اینکه چرا ممکن است موریانه در پارکت های خانه مشاهده شود و راهکارهای از بین بردن آنها صحبت میکنیم.

آیا پارکت لمینت موریانه میزند؟

یکی از موضوعات مهم بعد از پارکت لمینت قیمت یا خرید پارکت لمینت ، که برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که از کفپوش های پارکت لمینیت و پارکت چوبی در محیط خانه و اداره استفاده می کنند، این است که آیا پارکت هم موریانه میزند؟

تا چند سال قبل که کفپوش های صنعتی طرح چوب ساخته نشده بود، بسیاری از افراد برای زیبایی محیط از پارکت های چوب طبیعی استفاده می کردند که در صورت عدم رسیدگی و تمیز نکردن قطعا شاهد خورده شدن پارکت ها توسط موریانه بودیم.

اما با پیشرفت تکنولوژی در دنیای دکوراسیون و استفاده از کفپوش های طرح چوب سوال اصلی که پیش می آید این است که آیا این کفپوش ها را هم موریانه میخورد یا خیر ؟

علاوه بر این مسئله شما میتوانید خدمات و طراحی های ما مانند ؛ طراحی ویلا ، طراحی رستوران و … دیدن فرمایید .

مطالب مرتبط : راهنمای تمیز کردن پارکت لمینت

آیا پارکت لمینت موریانه میزند؟

موریانه چیست؟

موریانه ها در دسته خطرناکترین حشرات موذی قرار میگیرند . ساختار بدنی و ظاهر آنها تا حدود زیادی شبیه به مورچه است اما از لحاظ رنگ بدن موریانه ها غالبا به رنگ شیری، زرد و یا قهوه ای هستند.

همانطور که می دانید تغذیه این حیوانات از چوب است و سیستم گوارش آنها به گونه ای طراحی شده که سلولز را به انرژی تبدیل می کنند.

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد این جانوران وجود دارد این است که در صورت راه یافتن آنها به خانه ، تا چن سال اول هیچ نشانه حضوری از خود نشان نمی دهند و بعد از چند سال و به صورت ناگهانی مشخص می شوند .

پس اصلی ترین راه محافظت از تجهیزات چوبی خانه و کفپوش ها استفاده از راهکارهایی برای جلوگیری از ورود این حشرات به داخل خانه است.

از میان حشرات موذی که ممکن است به خانه شما راه پیدا کنند، موریانه از تمامی آنها خطرناکتر است. موریانه حشره بسیار کوچک با ساختار بدنی همانند مورچه است. برخی از این موریانه ها نیز بالدار هستند و  قدرت جوندگی و تخریب بسیار بالایی هم دارند.
بدترین بخش حضور موریانه در خانه این است که آن ها در چند سال اول حتی قابل رویت هم نیستند به این معنی که حضور آنها هیچ نشانه‌ای ندارد. موریانه ها عاشق چوب هستند و اصولا سیستم گوار ش آنها طوری ساخته شده که مواد سلولزی مانند چوب را به انرژی تبدیل کنند.
روش‌های مختلفی برای از بین بردن موریانه وجود دارد. اما بهترین راه جلوگیری از ورود آنها به خانه است.

برای خرید پارکت لمینت و اطلاع از پارکت لمینت قیمت کلیک کنید

مطالب مرتبط : نکات مهم خرید پارکت لمینت

زندگی گروهی موریانه ها

از کجا بفهمیم پارکت موریانه زده است؟

عموما بیشتر پارکت لمینت هایی که برای کفپوش استفاده می شوند، از چوب های چند ساله و کهنه که سلولز ندارند ساخته می شود (البته باید بدانید این چوب ها را با مواد صنعتی دیگر ترکیب می کنند تا مقاومت کار افزایش یابد و به مرور زمان دچار فرسودگی نشود .)

با این حال نمی توان با اتکا به این مورد با خیال راحت از هر مدل کفپوش چوبی استفاده کرد . کفپوش های پارکت در صورت نصب در محیط های مرطوب احتمال بیشتری برای خورده شدن توسط موریانه ها دارند.

یکی از مهم ترین نشانه هایی که می توان فهمید پارکت دچار خوردگی توسط موریانه ها شده است وجود فضله های کوچک قهوه ای رنگ و بال های ریزی روی زمین است . با دیدن این نشانه ها بدانید که موریانه ها به محل زندگیتان راه پیدا کرده اند و باید هر چه سریعتر جلوی گسترش آنها را بگیرید.

پارکت لمینت چیست؟

لمینت کف که به پارکت لمینت هم معروف هست، یک کفپوش چوبی ترکیبی کامپوز شده است. که از چند لایه ساخته شده:

  1. رویی ترین لایه یک لایه‌ی شفاف است که هدفش جلوگیری از سایش لمینت هست؛
  2. لایه‌ی دوم، قسمت چاپی لمینته که دکور و شکل ظاهری لمینت مربوط به اون هست؛
  3. لایه بعدی یک متریال متراکم چوبی بنام HDF (High Density Fiberboard) است که پایه‌ی لمینت را شکل داده و مقاومت لمینت بخاطر اونه؛ و
  4. آخرین لایه هم لایه‌ی بالانس هست که از خمیدگی یا تغییر شکل پارکت جلوگیری می‌کنه.

پیشنهاد مطالعه مقاله:   بهترین و مناسب ترین پارکت لمینت برای محیط کار چه ویژگی هایی دارد؟

آسیب های موریانه به پارکت لمینت

کدام نوع پارکت لمینت مقاومت بیشتری در برابر موریانه ها دارد؟

باید این نکته را بدانید که موریانه ها هیچ علاقه ای به خوردن بخش های مرکزی چوب ها ندارند؛ چرا که مواد مغذی این بخش ها بسیار کمتر از لایه های خارجی چوب است. پس در صورتی که اصرار بر استفاده از چوب های طبیعی برای کفپوش محیط خانه و یا کار خود داشتید از کفپوش هایی استفاده کنید که از لایه های مرکزی و داخلی چوب تهیه شده باشد.

چند مدل از درختان هستند که چوب آنها در مقایسه با بسیاری از مدل ها مقاومت بیشتری داشته و احتمال نفوذ حشرات در آنها به مراتب کمتر از سایر مدل های چوب است. استفاده از این چوب ها برای کفپوش پارکت می تواند امنیت بیشتری را برایتان فراهم کند. این مدل ها عبارتند از :

  1. چوب درخت گیلاس سیاه 
  2. چوب درخت گردوی سیاه 
  3. چوب درخت بلوط
  4. چوب درخت سدر
  5. چوب درخت ردوود (Red Wood)

این چوب‌ها به دلیل اینکه بسیار مقاوم و گران قیمت هستند در ساخت و تولید محصولات چوبی مانند انواع مبلمان و تخت‌خواب نفیس استفاده می‌شوند. سرسختی این چوبها و کمبود مواد سلولزی در داخل بافتشان باعث عدم محبوبیتشان در میان کلونی موریانه ها شده است.

برای خرید پارکت لمینت و اطلاع از پارکت لمینت قیمت کلیک کنید

مطالب مرتبط : بهترین نوع پارکت لمینت

نشانه‌ های موریانه زدن پارکت لمینت

اگر به آسیب موریانه به پارکت لمینت توجه نکنیم، چه اتفاقی میافتد؟

در صورت گسترش و افزایش تعداد  این جانوران موذی در خانه و محل کار ، علاوه بر اینکه شاهد خوردگی و خراب شدن تمام وسایل چوبی هستیم ، قطعا منظره زیبایی را هم با حضور آنها تجربه نخواهیم کرد.

پس برای جلوگیری از این کار استفاده از پارکت لمینت های HDF که از چوب طبیعی تهیه نشدند (چوب های فرآوری شده با رزین) بهترین پیشنهاد هر طراحی برای شما است.

محصول پیشنهادی : پارکت لمینت چینی

اگر به آسیب موریانه به پارکت لمینت توجه نکنیم، چه اتفاقی میافتد

چگونگی جلوگیری و از بین بردن موریانه پارکت لمینت

بعد از اینکه مطئن شدید موریانه‌ها به پارکت لمینت منزل شما در حال آسیب رساندن هستند. اقدامات زیر را انجام بدهید:

  • نابودی مسیر موریانه‌ها از داخل ساختمان
  • سم پاشی داخل و اطراف ساختمان
  • هنگام سم‌پاشی روی وسایل بزرگ چوبی مانند مبلمان پوشیده شود.
  • مسدود کردن تمامی درزهایی که احتمال نفوذ موریانه در آنها وجود دارد.
  • خشک نگه داشتن پارکت لمینت
  • تعویض قسمت موریانه زده شده برای جلوگیری از نفوذ به قسمت های دیگر

برای جلوگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت از نصب پارکت چوبی در محیط‌های گرم و مرطوب خوداری کنیم. در این محیطها حتما تمامی درزها و راه های ورود موریانه به منزل را مسدود کنیم.

پیشنهاد مطالعه مقاله: 9 ایده جذاب و نمونه کار استفاده از پارکت لمینت

چگونگی جلوگیری و از بین بردن موریانه پارکت لمینت

  • چگونه پارکت لمینت موریانه زده را ترمیم کنیم؟

در حقیقت اگر موریانه به پارکت ها آسیب بزند و آنها را خراب کند راهی به جز تعویض پارکت نمیماند . اگر زود این نکته را متوجه شویم ممکن است با تعویض بخش کوچکی از پارکت بتوان خرابی را تعمیر کرد و از آسیب به بخش های دیگر جلوگیری کرد ، اما در صورتی که دیر متوجه وجود این حشرات شویم راهی به جز تعویض تمام سطح پارکت نمیماند.

بهترین راه استفاده از پارکت ها و کفپوش های فرآوری شده که از چوب خالص نیستند می باشد. این لمینت ها علاوه بر اینکه قیمت کمتری دارند ، مقاومت بیشتری هم در برابر حشرات داشته و نصب راحت تری هم دارند.

در پایان…
در این مطلب با موریانه و انواع آسیب احتمالی که این آفت به منازلی که وسایل چوبی دارند، میزنند، آشنا شدیم. برای جلوگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت حتما از انواع پارکت لمینت فراوری شده با هسته HDF استفاده کنیم. برای خرید پارکت لمینت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالب مرتبط :

آسان ترین روش رفع صدا و جیرجیر پارکت

آموزش اندازه گیری پارکت لمینت

دلایل باد کردن پارکت لمینت چیست

روشهای رفع صدا و جیر جیر پارکت لمینت

راهنمای تمیز کردن پارکت لمینت

روغن کاری پارکت لمینت چه مزایایی دارد ؟

بهترین زمان برای واکس پارکت لمینت هر چند وقت یک‌ بار است ؟

بهترین و مناسب ترین پارکت لمینت برای محیط کار چه ویژگی هایی دارد؟

پیشنهاد مطالعه:

پارکت لمینت چیست؟

پارکت لمینت معایب مزایا

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *