تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

کاغذ دیواری هم مانند دیگر وسایل خانه برای حفظ دوام و زیبایی نیاز به تمیز کردن دارد و باید متناسب با جنس و نوع آن روش‌‌های مناسبی را برای تمیز کردن آن انتخاب کنید. همچنین براساس میزان آلودگی و کدر شدن کاغذ دیواری می‌توانید با کمی تلاش و با استفاده از روش های صحیح و مواد مناسب کاغذ دیواری را گردگیری یا لکه‌زدایی کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

اهمیت تمیز کردن کاغذ دیواری در دوره های منظم

شاید خیلی از افراد تصور کنند کاغذ دیواری‌ها به دلیل داشتن طرح و رنگ خیلی آلودگی و گرد و غبار را نشان نمی‌دهند و نیازی به پاک کردن آن‌ها نیست، اما این تصور اشتباه است و کاغذ دیواری‌ها هم به اندازه دیوارهای رنگی آلودگی و کثیفی را جذب می کنند و نیاز به تمیز شدن در دوره‌های منظم دارند. درغیر این صورت به دلیل عدم مراقبت و تمیز نکردن کاغذ دیواری، طول عمر آن بسیار کم خواهد شد.


خدمات طراحی ویلا شرکت ایوان


تعیین نوع کاغذ دیواری قبل از تمیز کردن

به عنوان اولین قدم در تمیز کردن کاغذ دیواری بهترین کار این است که جنس کاغذ دیواری خود را بشناسیم، کاغذ دیواری‌های معمول به دو دسته قابل شست و شو و غیرقابل شست و شو تقسیم می‌شوند: کاغذدیواری یا کاغذ دیواری قابل شست و شو نیستند و نباید خیس شوند و در صورت نیاز بهتر است به صورت نقطه‌ای تمیز شوند.

البته بعضی از این کاغذ دیواری‌ها با روکشی از وینیل پوشیده شده‌اند و می‌توان به سادگی آنها را شست. می‌توانید با یک پارچه یا اسفنج نرم و تمیز و البته خشک، گرد و خاک روی کاغذ دیواری‌ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن کاغذ دیواری که روکش وینیل دارد نباید از موادی که سبب ساییدگی می‌شود مانند اسکاچ زبر و خشن استفاده کرد.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

روش های مختلف تمیز کردن کاغذ دیواری

1- کاغذ دیواری‌های معمولی و غیر قابل شست و شو

تمیز کردن گرد و غبار از روی کاغذ دیواری: قبل از شروع کار اثاثیه و مبلمان را دور از دیوار گذاشته و روی آن‌ها را بپوشانید  تا گرد و خاک کاغذ دیواری روی آن‌ها ننشیند. کاغذ دیواری‌های معمولی را باید با دستمال خشک یا یک اسفنج خشک تمیز کنید و تنها در نقاطی که لکه وجود دارد از تمیز کننده هم استفاده کنید.

برای تمیز کردن لکه‌ها می‌توانید از گوش پاک کن هم استفاده کنید. اما لکه‌های مختلف را به شیوه‌های مختلفی می‌توان تمیز کرد و باید دقت داشت که حتما لکه را در اسرع وقت تمیز کنید . یک روش ساده استفاده از جارو برقی است.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

قبل از شروع، برس مخصوص دیوار را به لوله ی جاروبرقی وصل کرده تا از خراشیده شدن کاغذ دیواری جلوگیری کنید. برای دسترسی به نقاط بالاتر می‌توانید از چهارپایه استفاده کنید.

گردگیری را از قسمت‌های بالا به سمت پایین انجام داده و تمام گردوخاک‌های گوشه‌های دیوارها را به دقت تمیز کنید این کار را ادامه دهید تا کل دیوار تمیز شود.  اگر گرد گیری را از پایین دیوار شروع کنید، بعد از تمیز کردن قسمت بالایی، دوباره گرده روی قسمت تمیز شده در پایین می‌نشیند.

پس کار را حتماً از بالای دیوار شروع کنید. استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای بسیار مناسب است.

در صورتیکه نمی‌خواهید از جارو برقی استفاده کنید می توانید دیوارها را مستقیماً با پارچه میکروفیبر و بدون پرز پاک کنید.

اگر دیوارهای شما بلند است، میتوانید از نردبان پله ای برای رسیدن به گوشه های دیوار و سقف استفاده کنید. از بالا شروع کنید و گرد و غبار را کاملاً پاک کنید. با پایین آمدن ، مطمئن شوید که پارچه شما خیلی کثیف نشده باشد. پارچه کثیف دیوارهای شما را مجدداً کثیف و آلوده می کند.

تا حد امکان مراقب باشید تا بر روی کاغذ دیواری های غیر قابل شست و شو لکه ای ایجاد نشود، چرا که نمی توانید لکه به وجود آمده را به طور کامل از بین ببرید و از زیبایی ظاهری و شکیل بودن کاغذ دیواری های شما کاسته می شود.

برای رهایی از این مشکل می توانید با استفاده از گوش پاک کن تا جای ممکن مواد ریخته شده بر روی کاغذ دیواری را برداشته و بعد با یک دستمال خشک و تمیز، لکه را پاک کنید.


بیشتر بخوانید: کاغذ دیواری روی چه سطوحی نصب میشه؟


پاک کردن اثر انگشت و لکه چربی: برخی لکه‌ها را می‌توانید با پاک کن پاک کنید. با استفاده از یک پاک کن، به آرامی روی دیوار بکشید. پاک کن لک روغن، اثر انگشت و خاک را تمیز می‌کند. از پودر تالک هم می‌توانید استفاده کنید.

پودر تالک را با پارچه روی دیوار بمالید. بگذارید پودر به مدت 10 دقیقه روی دیوار بماند. پودر را با یک اسفنج یا قلم مو خشک از دیوار جدا کنید. برای برخی لکه ها نیز باید از مواد شوینده و رقیق استفاده کنید.

مراقب باشید کاغذ دیواری شما خیس نشود، خیس شدن کاغذ دیواری نابودی و از بین رفتن آن را به دنبال خواهد داشت . برای پاک کردن لکه‌‌های چربی از اتو استفاده کنید،

ابتدا حوله‌های کاغذی را روی لکه‌ها قرار دهید. اتو را روی حرارت کم تنظیم کرده و آن را روی حوله های کاغذی بگذارید. چربی و روغن توسط حوله‌های کاغذی جذب می‌شود. حوله ها را جدا کرده و لکه ها را با مواد شوینده و رقیق تمیز کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

پاک کردن لکه خودکار از کاغذ دیواری قابل شست و شو: برای پاک کردن لکه خودکار از کاغذ دیواری ابتدا مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و به صورت خمیر در آورید. خمیر به دست آمده را روی رد خودکار قرار داده و اجازه دهید خشک شود.

سپس به آرامی روی آن را با دستمال تمیز و خشک بکشید تا پاک شود. توجه کنید که دستمال را دقیقا در جهت مسیر خط خودکار بکشید. اگر دستتان را در جهت‌های دیگری حرکت دهید، جوهر خودکار در اطراف آن پخش خواهد شد.

راه دیگر استفاده از آبلیمو است . دستمال یا اسفنج تمیز را با آبلیموی طبیعی یا کارخانه ای نم دار کنید. به صورت رفت و برگشت روی جهت جوهر خودکار به آرامی بکشید تا محو شود.


بیشتر بخوانید: علت زرد شدن کاغذ دیواری و نحوه رفع آن


پاک کردن لکه مداد شمعی: با لبه چاقو یا سیم ظرف شویی، به آرامی فقط روی مداد شمعی چسبیده روی کاغذ دیواری بکشید تا اضافه های آن جدا شوند. دقت کنید که سیم ظرف شویی یا لبه چاقو روی قسمت های دیگر کاغذ کشیده نشود و آن را از بین نبرد.

اسفنج تمیز را با محلول آب و مایع ظرف شویی نم دار کنید و لکه را با آن به آرامی بشویید. بعد از اینکه لکه از بین رفت، محل را با حوله خشک کنید تا رطوبتی روی دیوار نماند. اما پاک کردن مداد شمعی از کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو، کار سختیی است و ممکن است لکه کاملا محو نشود.

پس ابتدا با لبه چاقو و نوک سیم ظرف شویی فقط روی اثر مداد شمعی روی دیوار به آرامی بکشید تا اضافه های آن کنده شود.

دو تا سه لایه حوله کاغذی یا دستمالی را روی محله لکه بگذارید. اتو را با کمترین درجه روی لایه کاغذی بگذارید. چند ثانیه اتو را نگهدارید. در واقع اتو را باید در فواصل کوتاه بگذارید تا لایه تمیز کننده نسوزد. روش بالا را تا زمانی ادامه دهید که کمترین اثر لکه مداد شمعی روی دیوار بماند.

کاغذ دیواری‌های قابل شست و شو را به راحتی با محلول شوینده بشویید: بعد از لکه برداری دیگر نوبت تمیز کاری کلی کاغذ دیواری است.کاغذ دیواری ضد آب یا قابل شستشو را می توان با آب و صابون تمیز کرد.

استفاده از آب گرم و مواد شوینده ملایم ظرفشویی یا صابون مایع می تواند عالی عمل کند. برای تمیز کردن کاغذ دیواری ، همیشه با یک گردگیر یا جارو پیچیده شده در پارچه میکروفیبر غبارگیری دیوار را شروع کنید. اثرات انگشت و لکه‌ها را می توان با پاک کن پاک کرد.

هرگز از مواد سفید کننده یا مواد شیمیایی، تمیز کننده قوی یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید. مقدار کمی صابون را در ظرف مناسبی با آب گرم مخلوط کنید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ کاغذ دیواری با مواد شوینده رنگی از صابون یا شوینده شفاف استفاده کنید. دقت کنید از مایع شوینده به مقدار بسیار کم استفاده کنید. چرا که مقدار زیاد آن روی دیوار، کثیفی ها را به خود جذب و ایجاد لکه می کند.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

یک پارچه یا اسفنج نرم و تمیز را به محلول تمیز کننده آغشته کنید. پاک کننده اضافی را از سطل بیرون بیاورید. محلول تمیز کننده را با کشیدن مقداری از محلول روی ناحیه ای که خیلی مشخص و در معرض دید نیست آزمایش کنید.

آزمایش محلول تمیز کننده در یک منطقه مخفی و کوچک، از آسیب رساندن به کل دیوار در صورت خراب شدن پاک کننده جلوگیری می‌کند. برای این کار حتی می‌توانید از یک گوش پاک کن استفاده کنید.

سطح نزدیک تخته های قرنیز به ندرت برای دیگران قابل مشاهده است و مکان خوبی برای آزمایش است. اگر به کاغذ دیواری آسیب نرساند، مراحل تمیز کردن را شروع کنید. سطح را از بالا به پایین و در جهت درزهای عمودی پاک کنید. بیش از حد از صابون استفاده نکنید، استفاده از مقدار زیادی صابون باعث می شود که خاک به دیواره ها بچسبد. سپس با پارچه میکروفیبر خشک کنید تا پرزها پشت سر نمانند.

امتیاز دهید

۱ thoughts on “تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های آسان

  1. اشتراک ها: همه چیز درباره کاغذ دیواری ضد آب | فروشگاه ایوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *