اصول بازسازی خانه های قدیمی

اصول بازسازی خانه های قدیمی

بازسازی خانه های قدیمی

بازسازی خانه‌های قدیمی شامل اقداماتی است که می‌توان آنها را مترادف با کلمه مرمت تحلیل کرد. مرمتگران معمولاً شخص یا اشخاصی هستند که با فعالیت‌های ترمیمی بر روی یک بنا سعی می‌کنند که طول عمر آن ساختمان را افزایش بدهند. اما به طور کلی کلمه مرمت به صورت عام برای ترمیم بسیاری از بناها و آثار به کار میرود و بازسازی صرفا مرتبط با ساختمانها است. بازسازی مجموعه اقداماتی است که به منظور حفظ و ماندگاری یک بنای قدیمی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، انجام می‌شود. بازسای ساختمان  به معنای ایجاد هر تغییری در یک بنایی که نیازمند تعمیر میباشد، است.

البته در این بین ممکن است با واژهء نوسازی نیز برخورد داشته باشید، نوسازی بیشتر به ترمیم بخش‌های داخلی ساختمان گفته می‌شود و شامل مواردی چون نصب کاغذ دیواری، تعویض کفپوش، تعویض بین کابینتی و یا نصب سقف کاذب است.

در این مقاله از ایوان قصد داریم شما را با مفهوم بازسازی خانه‌های قدیمی بیشتر آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد بازسازی خانه و یا ویلای فرسوده خود را دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با مواردی چون اصول و مراحل بازسازی بیشتر آشنا شوید و همچنین با چگونگی برآورد هزینه‌های بازسازی خانه بتوانید بودجه کافی برای بازسازی خانه‌تان را از قبل کنار بگذارید.

اصول بازسازی خانه‌های قدیمی

شما میتوانید خدمات و طراحی های ما مانند ؛ طراحی ویلا ، طراحی رستوران و … دیدن فرمایید .

بازسازی خانه های قدیمی

برای دیدن محصولات ، برای مثال ؛ کاشی بین کابینتی و پارکت لمینت شما میتوانید از فروشگاه ما دیدن کنید .

بازسازی ساختمان یکی از اقداماتی است که می تواند تاثیری زیادی بر حس و حال فضاهای خانه بگذارد.

گاهی اوقات میتوان با عوض کردن رنگ دیوار یک فضا یا تعویض روکش مبلمان، تغییر مهمی در فضای خانه ایجاد کرد. روش های زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد تغییر در فضا و حس و حال آپارتمان ما شود که به این راهکارها بازسازی ساختمان گفته میشود.

اصول بازسازی ساختمان دقیقا همان قوانین حاکم بر سازوگار بازسازی هستند که رعایت این اصول باعث می‌شود که تمامی مراحل بازسازی به شکل 0 تا صد بهینه و اصول‌مند به پیش برود. اصول بازسازی ساختمان امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در دنیایی که در آن با گسترش پدیده شهرنشینی روبه رو هستیم و آپارتمان‌نشینی هر روز بیشتر از قبل گسترش می‌یابد، شاهدیم که و هر لحظه ساختمان‌های فرسوده، بیشتری تخریب شده و به آسمانخراشهای بلند تبدیل می‌شوند تا بتوانند جوابگوی نیاز جمعیت درحال گسترش شهرنشین باشد،

با این حال هنوز هم خانه‌های قدیمی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا طرفداران خاص خودشان را دارند. بسیاری از افرادی که عاشق سنتهای قدیمی هستند، حاضر به تعویض خانه‌های خود با آپارتمان‌های نو و حتی بسیار مجلل امروزی نیستند و چه بسا بسیاری  از افراد هم بعد از مدت‌ها آپارتمان‌نشینی خسته شده‌اند و دلزده از شلوغی آپارتمانها خواستار زندگی در خانه‌های قدیمی، دربست و بزرگ هستند.

اما با این وجود، خانه‌های قدیمی هرچقدر هم که زیبا و راحت به نظر بیایند به  زمانهای گذشته تعلق دارند. و همین موضوع باعث می‌شود که تأسیسات و بنای این خانه‌ها در بهترین حالت فرسوده و یا غیر قابل استفاده باشند. بناربراین بهترین راه حل برای استفاده مجدد از این خانه‌ها بازسازی  و یا نوسازی آنهاست.

بازسازی ساختمان طبق قانون قوانین معماری اصول و شرایط مشخصی دارد و اگر شما قصد بازسازی خانه خود را دارید، باید قبل از هرچیز به سراغ اصول بازسازی ساختمان بروید. این اصول گاه شامل مواردی میشوند که شما ناگریزید برای انجام آنها مجوزات لازم را بگیرید.

موارد زیر نیاز به کسب اجازه از شهرداری هستند:

  • عوض کردن مسیر راه‌پله‌ها
  • تخریب تیغه‌های داخلی و ودیوارهایی که بار ساختمان بر روی دوش آنها سوار است.
  • عوض کردن دیوارهای پارکینگ
  • افزایش تعداد اتاقهای خواب

به طور کلی میتوان گفت اصول بازسازی ساختمانهای قدیمی در تک تک مراحل بازسازی نهفته هستند مهم‌ترین اصل در بازسازی ساختمان قدیمی، اصل تهیه نقشه بازسازی است. بایستی در نقشه تمامی اجزا و شرایط ساختمان و جزئیات مربوط به هر بخش از بنای خود مانند نمای ساختمان، سقف پلکان‌، زیر زمین، اتاق‌های خواب، پذیرایی، حال و آشپزخانه آورده شود و بازسازی طبق این موارد جلو رود. اصول حاکم بر بازسازی ساختمان به طور کلی شامل تمامی بناها میشود یعنی فرقی نمیکند که بنای شما مسکونی و یا تجاری، اداری است.

اصول بازسازی خانه های قدیمی

مراحل بازسازی خانه قدیمی

بازسازی خانه قدیمی با توجه به سن ساخت بالا و عدم امکان استفاده از آن و به دلیل داشتن احتمال خطرات جانی و مالی برای ساکنین مسائل و مشکلات ریشه‌ایی زیادی را دارد، این مسائل و مشکلات بایستی طی مراحلی توسط یک شرکت معماری معتبر و با کارشناسان مجرب انجام شود تا از میزان اشتباهات و خسارات احتمالی در فرایند بازسازی های خانه های قدیمی کاسته بشود. برای رسیدن به یک بازسازی رویایی و هدفمند حتما بایستی مراحلی که شامل موارد زیر می‌باشند، طی شوند:

  • آشنایی با یک  یک شرکت معماری فعال و با تجربه در زمینه  بازسازی خانه
  • بازدید خانه قدیمی توسط متخصصین و کارشناسان شرکت معماری و ارائه نکات فنی و تخصصی
  • برگزاری جلسه مشاوره بین کارفرما و کارشناسان شرکت بازسازی جهت مشخص نمودن خواسته های کارفرما
  • ترسیم  نقشه طراحی بازسازی و ارائه نقشه نهایی به کارفرما
  • دریافت تایید نقشه طراحی شده توسط کارفرما
  • تعیین جدول زمانبندی و برآورد هزینه های لازم برای بازسازی ملک
  • طراحی و تعیین فازهای مختلف اجرای عملیات بازسازی و تعیین اولویت هریک از آنها
  • نظارت درست و اصولی بر اجرای طرح بازسازی ساختمان
  • شروع عملیات بازسازی در زمان مقرر
  • پیاده سازی تمام مراحل ذکر شده در نقشه بازسازی
  • تحویل نهایی ملک بازسازی شده به کارفرما در زمان تعیین شده

اصول بازسازی خانه های قدیمی

برآورد هزینه بازسازی خانه‌های قدیمی

هزینه بازسازی ساختمان قدیمی شامل موارد مختلفی همچون دستمزد نیروهای خدماتی و پیمان‌کار، هزینه مصالح، هزینه دریافت مجوزها، هزینه طراحی نقشه‌ها وسه بعدی سازی و… خواهد شد. اگر اقدامات مربوط به  بازسازی خانه قدیمی خود را به یک شرکت معتبر معماری واگذار کنید، میتوانید با خیال راحت برآوردی صحیح از میزان هزینه‌های عملیات بازسازی(با در نظر گرفتن ضریب خطای آن)  در اختیار داشته باشید. البته نکته قابل تامل این است که در شرایط تورمی ممکن است بسیاری از هزینه‌های مرتبط با خرید ادوات و مواد مورد نیاز افزایش پیدا کند، بنابراین همواره حدودی از افزایش قیمتها را نیز در ذهن خود داشته باشید.

برآورد هزینه بازسازی خانه‌های قدیمی

به طورکلی واگذاری اقدامات مربوط به کار بازسازی هزینه تمام شدهء کمتری را برای شما به دنیال خواهد داشت. اما اگر قصد دارید خودتان اقدامات مربوط به بازسازی را انجام بدهید، بایستی ابتدا تحقیق و جست و جو کنید و لیست کاملی از تجهیزات مورد نیاز برای عملیات بازسازی خانه قدیمی خود را تهیه کنید. در این زمینه سعی کنید از مشاوره فردی که در زمینه ساخت و ساز فعال است، بهره ببرید. در رابطه با قیمت مصالح سری به بازار فروش این ادوات بزنید و در تمامی سایتها استعلام قیمت کنید.

در ادامه میخواهیم شما را با هزینه‌های بازسازی خانه قدیمی به صورت جزیی تر آشنا کنیم.

  • هزینه مشاور بازسازی
  • هزینه تهیه نقشه بازسازی خانه قدیمی
  • هزینه هر متر مربع گچ‌کاری بدون مصالح
  • دستمزد نصب هر متر مربع پارکت لمینت کاشی و سرامیک به همراه مصالح
  • هزینه نصب هر متر مربع سنگ‌کاری به همراه مصالح
  • هزینه هر متر مربع تیغه‌چینی به همراه مصالح
  • هزینه هر متر مربع آجرچینی با مصالح
  • هزینه هر متر مربع انواع سقف کاذب کناف همراه مصالح
  • هزینه نقاشی هر متر مربع
  • هزینه کارگر ساختمانی روزمزد
  • هر متر مربع لوله‌کشی بدون مصالح
  • هزینه نصب هر متر مربع پنجره UPVC همراه با مصالح ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان (بسته به کیفیت و سختی کار)
  • هزینه شیرآلات کل خانه همراه با دستمزد نصب (بسته به مرغوبیت)
  • هزینه یک عدد سرویس بهداشتی فرنگی همراه با دستمزد نصب

اصول بازسازی خانه های قدیمی

پرداخت هزینه‌های مربوط به بازسازی به دو شکل  روزمزد و یا در پایان کار پرداخت می‌شود. پرداخت هزینه دستمزد به صورت روزمزد مربوط به خانه‌هایی با مساحت کم است. چون پرداخت بر اساس متراژ به صرفه نیست. روش کنترات برای ساختمان‌هایی بامساحت زیاد مورد قرار میگرد. روش پرداخت کنترات به شکلی است که پیمانکار خود را موظف به تکمیل کل یا بخش‌هایی از پروژه میداند، پس تمام تلاشش را می‌کند، پروژه را در زمان کوتاه و به نحوه احسن تمام کند و دستمزد و مزایا خود را از اکارفرما را دریافت کند. البته شما به عنوان کارفرما بایستی دقت فرمایید که کار به صورت سرسری و صرفا برای کاهش تایم کاری انجام نشود و شما در تمامی مراحل راضی از انجام کار باشید. سپردن امر بازسازی خانه به یک شرکت معماری معتبر باعث جلب رضایت خاظر شما خواهد شد.

نکته: قبل از اقدام به کار بازسازی خانه قدیمی تمام جوانب آن‌ را بسنجید، چراکه بازسازی ممکن است در ابتدای کار به نظر ساده برسد اما با در نظر گرفتن قوانین بازسازی ساختمان و تهیه مجوزها، سختی‌های مربوط به پیمانکار و نیروهای خدماتی و هزینه‌های بی ثبات آنقدرها هم ساده نخواهد بود، اما مطمئنا یک شرکت معماری معتبر با داشتن تجربه و تبحر هموراه از تمام استرسهای شما خواهد کاست.

اصول بازسازی خانه های قدیمی

ایده برای بازسازی خانه (قبل و بعد)

قبل از شروع کار بازسازی خانه قدیمی بهتر است سری به مجلات دکوراسیون داخلی که در دنیای اینترنت موجود هستند، بزنید تا ایده‌های مختلفی برای بازسازی بخش‌های مختلف خانه‌تان را بگیرید. نگاه کردن به خانه‌های مختلفی که توسط گروه‌های معماری شناخته شده در ایران و سراسر دنیا بازسازی شده‌اند، باعث می‌شود که شما دقیقا بدانید دقیقا از بازسازی خانه‌تان به دنیال چه چی چیزی هستید. این ایده‌ها میتوانند مربوط به بخش‌هایی چون طراحی داخلی، طراحی دکوراسیون داخلی، حتی طراحی محوطه‌سازی و طراحی دوباره نمای ساختمان باشند. ایده‌ها برای بازسازی خانه میتواند در بخش‌های جزی‌تری به شکل زیر تقسیم شوند:

  • ایده تعویض در و پنجره‌های قدیمی با نمونه‌های جدید، با کیفیت و مطابق با استاندارد روز دنیا
  • ایده عوض کردن رنگ دیوارها، استفاده از انواع ترکیب رنگهای جدید، نصب کاغذ دیواری، نقاشی دیواری، پوستر دیواری و یا سایر تزئینات دیواری
  • تعویض برق کشی ساختمان و استفاده از سیستم تهویه جدید
  • به کار گیری انواع تزئینات داخلی مانند نقاشی دیواری، گچ‌کاری و یا نصب کناف

ایده برای بازسازی خانه (قبل و بعد)

  • تعویض کفپوش و نصب جدیدترین انواع کفپوشهای پارکت لمینت، کفپوش وینیل، و یا کفپوشهای سرامیکی

اصول بازسازی خانه های قدیمی

  • تعویض کابینت‌ها، نصب جزیره و نصب کمد دیواری‌های ام دی اف
  • تعویض تمامی شیرآلات

اصول بازسازی خانه های قدیمی

  • بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

اصول بازسازی خانه های قدیمی

  • تعویض پریزها و سیستم گرمایشی

تعویض پریزها و سیستم گرمایشی

پیش از شروع  عملیات بازسازی، در صورت عدم تعویض شیرآلات، لوله کشی ها و برق کشی خانه از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید در غیر این صورت تمامی آنها را تعویض کنید. بازسازی خانه‌های قدیمی به منظور خلق محیط‌های زیبا و کاربردی انجام میشود، چراکه هر ساختمان با گذشت زمان دچار مشکلات فراوان میشوند، پس با بازسازی میتوان محیط را دوباره از نو خلق کرد.

نکته اول: قبل از شروه یک بازسازی اساسی اعضای خانواده را در محل دیگری ساکن نمایید و در صورت نیاز خانه را تخلیه یا لوازم منزل را به یک انبار و یا انباری منتقل کنید تا در حین فرایند اسبابکشی وسایل دچار مشکل نشوند.

نکته دوم: در تهیه متریال و مصالح مورد نیاز قبل از انجام عملیات بازسازی دقت داشته باشید که تا جایی که بودجه اجازه می دهد مواد با کیفیت تر ، اصل و با قیمت مناسب را تهیه کنید.

نکته سوم: اگر قصد انجام عملیات بازسازی بدست خودتان و بدون کمک از یک شرکت مشاورع و بازسازی را دارید، تمامی جوانب را بسنجید و دانش خودتان را درباره بازسازی  افزایش بدهید همچنین به کارگیری یک کارگر با تجربه نیز می تواند کمک بزرگی در انجام عملیات بازسازی باشد.

نکته چهارم: حتما مجلات دکوراسیون و بازسازی را بررسی کنید و برای اجرای یک عملیات بی نقص بازسازی از جدیدترین و به روزترین ایده های روز دنیا بهره ببرید.

بازسازی ساختمان توسط شرکت ایوان

بازسازی خانه فرسوده به شکل بی نقص و حرفه‌ایی شما را ملزم به گرفتن مشاوره و راهنمایی از شرکت‌ها و پیمانکاران متخصص در این زمینه می‌کند. شرکت‌های مهندسی زیادی در زمینه نوسازی و بازسازی ساختمان‌ فعالیت می‌کنند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها شرایط و تعرفه‌ها را مقایسه کرده و تصمیم درستی را اتخاذ کنید.
شرکت مهندسی طرح معماری ایوان با سالها تجربه درخشان در زمینه معماری، طراحی و بازسازی ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و بازسازی ویلا میتواند به صورت 0 تا 100 در کنار شما در عملیات بازسازی باشد.

در ایوان ما  قبل از انجام عملیات بازسازی به طور کاملا رسمی قرارداد بازسازی را تهیه و به امضای طرفین میرسانیم تا ملزم به اجرای آنچه  در قرداد شده است باشیم. قرداد بازسازی در شرکت ایوان، به شکلی است که در آن تمام هزینه بازسازی خانه یا نوسازی آن هممانند تمام قراردادهای دیگر با ذکر ریزترین جزئیات به صورت کتبی ثبت میشود. لازم به ذکر است که در این قرداد جزئیات دیگر شامل تعیین سهم مالک و پیمانکار در تهیه تجهیزات و لوازم مورد استفاده، هزینه انجام پروژه، مدت زمان پروژه، اجرای نقشه توافق شده، دریافت مجوزهای مربوطه و… ذکر خواهد شد.

مهم‌ترین نکته در زمان بستن قرارداد بازسازی یا نوسازی خانه، ضمانت پروژه در مورد تکمیل کار و جبران خسارت‌ها است که برای اطمینان خاطر شما تمام مفاد قرداد را انجام خواهیم داد و ضمانت جبران خسارت را به شما ارائه میکردیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازسازی خانه و ویلا، طراحی ویلا، و یا بازسازی اداری و تجاری و غیره میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید. مشاوران بازسازی ایوان در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

امتیاز دهید

۴ thoughts on “اصول بازسازی خانه های قدیمی

    • manager.fa میگوید:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، بله شما میتونید از نوار بالا قسمت خدمات ما نوع خدمات مورد نظر رو انتخاب کنید
      و یا میتونید با شماره های ۶-۵- ۰۲۱۲۲۳۳۷۲۰۴ تماس حاصل کنید .

  1. اشتراک ها: 20 ویلا منحصر بفرد دنیا | طرح معماری ایوان - ویلا لاکچری که جهان معماری را تکان داد

  2. اشتراک ها: انواع مدل کاغذ دیواری جدید برای سال 2023 | فروشگاه ایوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *