ایده های خلاقانه برای روف گاردن

ایده های خلاقانه برای روف گاردن

بهترین ایده‌ها برای روف گاردن

ابتدایی‌ترین و مهمترین نکته در اجرای روف گاردن انتخاب سبک طراحی مورد علاقه شماست. پس از انتخاب سبک می‌توانید طراحی دلخواه خود را اعم از نوع گیاهان، مبلمان، وسایل مورد نیاز، استفاده از چمن مصنوعی یا طبیعی و … با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، سبک مورد نظر خود را اجرا کنید. پس از تعیین سبک و انتخاب وسایل با اهمیت‌ترین کار ایجاد امنیت در فضای روف گاردن است. خصوصی‌سازی فضای روف گاردن یکی از ایده‌هایی است که می‌توانید به آن بپردازید. کاشت گیاهان، درختان با حجم و ارتفاع مناسب دیواری سبز بر روی دیوارهای ساختمان شما ایجاد کرده و به این ترتیب پشت‌بام به فضایی دنج و خصوصی تبدیل خواهد شد.

پیدا کردن ایده برای طراحی و تزیین روف گاردن کار ساده‌ای نیست به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مطلب 15 ایده برای روف گاردن مدرن و امروزی را به شما معرفی کنیم.

1-    طراحی ساده و ارگانیک

این روزها دکوراسیون ارگانیک محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. طراحی ارگانیک ساده‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین روش برای رسیدن به بام سبز دلخواه شماست. این ایده یکی از ایده‌های قدیمی طراحی‌های موجود برای ساخت روف گاردن بر روی پشت‌بام خانه شما می‌باشد.

طراحی ساده و ارگانیک

2-     محلی برای بازی و سرگرمی

ایجاد یک زمین بازی بر روی پشت‌بام اقدامی هوشمندانه و زیبا برای سرگرم شدن و ورزش کردن شما و فرزندانتان است. ساختن زمین تنیس، قراردادن میز پینگ پنگ، فوتبال دستی و … می‌تواند یکی از ایده‌های جذاب طراحی برای روف گاردن، بر روی پشت‌بام‌های عریض و بلند شما ‌باشد.

محلی برای بازی و سرگرمی

3- کاشت سبزیجات

کاشت سبزیجات متناسب با آب و هوای محل زندگی یک ایده خلاقانه و کاربردی برای اشخاصی است که به کشاورزی علاقه‌مند هستند. کشت گیاهان متفاوت مانند سبزیجات و بوته‌های فصلی که نیاز به خاک آنها کمتر از 30 سانتی‌متر داشته باشند به راحتی و با مقدار اندکی دانش و تخصص محقق خواهد شد. با این روش هم از رشد و پرورش گیاهان لذت خواهید برد و هم در هزینه‌های زندگی صرفه‌جویی خواهد شد. حتی می‌توانید به عنوان یک کسب و کار خانگی کوچک و سودآور به آن نگاه کنید.

کاشت سبزیجات

4- صرف غذا

قطعا لذت صرف و طعم غذا بر روی روف گاردن دو چندان خواهد بود. طعم سبزیجات معطری که حاصل دسترنج خودتان بر روی باغچه کوچک‌تان است و آرامش فضای ایجاد شده لذت مضاعفی نبست به تجربه صرف غذا در منزل ایجاد خواهد کرد و اوقات خوشی را در کنار خانواده و میهمانان خود سپری خواهید کرد. گذاشتن یک میز و نورپردازی کلاسیک و نقطه‌ای ایده‌ای جذاب و بسیار زیبا برای بام سبز شما خواهد بود.

صرف غذا

5- روف گاردن با کفپوش سنگی یا بتنی

در صورتی که طرفدار طراحی‌های ساده و اصطلاحاً مینیمال هستید، این ایده برای روف گاردن را به شما توصیه می‌کنیم . می‌توانید از تایل‌های سرامیکی یا بتنی به صورت وسیع در طراحی‌های داخلی و خارجی استفاده کنید. این ایده بسیار ساده، شیک و خلاقانه است. این مدل کفپوش‌ها که عموماً به صورت کاذب نصب می‌شوند به شما اجازه تعبیه تاسیسات و برق کشی از سطح زیرین کفپوش را می‌دهد و با الحاق چنین فضایی با گلدان و سطوح سبز می‌توانید روف گاردن دلخواه خود را بسازید. استفاده از این روف گاردن‌ها در فصول بهار و تابستان بسیار جذاب و لذت بخش خواهد بود.

روف گاردن با کفپوش سنگی یا بتنی

6-  گیاهان تزئینی و نورپردازی

مهم‌ترین مبحث در مورد ایده طراحی روف گاردن بخش نورپردازی آن است. بخش اعظمی از شکوه و زیبایی یک بام سبز در شب  به روشنایی و نورپردازی آن بستگی دارد. گلدان‌ها و گیاهان زینتی را طوری در باغچه‌ها یا فلاور باکس‌های چوبی قرار دهید که انعکاس نور یا چراغ‌های تزئینی در شب به آنها تابیده و جلوه زیباتری از آنها را به نمایش بگذارد. با این کار علاوه بر ایجاد دکوری زیبا می‌توانید از جذابیت روف گاردن خود لذت برده و با نورپردازی در ایجاد آرامش و حس رمانتیک در شب بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید با کاشت گل‌های متنوع و زیبا در دو یا سه رنگ به فضای روف گاردن، زیبایی و جذابیت خیره کننده‌ای ببخشید.

7-  پخت و پز

پخت و پز در فضای باز برای دوست داران باربیکیو و کباب می‌تواند بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد. مخصوصاً اگر در کنار باغچه، آلاچیق، فواره، میز ناهارخوری و تجهزیات کامل آشپزی باشد هر آشپزی را عاشق شگفتی این روف گاردن خواهد کرد و همه از خوردن یک غذای خوشمزه در کنار هم نهایت لذت را خواهند برد.

8-  محلی برای بازی کودکان

این روزها فضای مناسب برای بازی کودکان در نزدیکی منازل وجود ندارد، با طراحی و اجرای روف گاردن می‌توانید محیط‌ سرگرم کننده‌ای برای کودکان خود در محل سکونت ایجاد کرده، بدون نگرانی و با قراردادن تاب و سرسره روف گاردن خود را به پارک کوچکی برای کودکانتان تبدیل کنید؛ البته رعایت اصول ایمنی در چنین فضایی بسیار ضروری می‌باشد.

محلی برای بازی کودکان

9-    روف گاردن و استخر

آرام بخش‌تر و لذت بخش‌ترین بخش تابستان استراحت کردن در کنار یک استخر در فضای باز و آزاد است. شما با طراحی یک روف گاردن مقاوم همراه با زیرساخت‌های مناسب و مطمئن و زه‌کشی اصولی می‌توانید به راحتی در کنار روف گاردن خود از وجود استخر هم لذت ببرید. در کنار آن نیز می‌توانید از چتر رنگی، فلاورباکس، چمن مصنوعی و … هم استفاده کرده تا فضا جذاب‌تر و زیباتر شود.

روف گاردن و استخر

10-  باغ وحشی برروی بام

ایده طراحی روف گاردن به عنوان باغ وحش و مکانی برای نگهداری حیوانات خانگی از سایر ایده‌ها جالب‌تر و جذاب‌تر است. می‌توانید برای حیوانات خانگی خود خانه محیا کرده و یا قفسی برای پرنده‌های خود بگذارید. با این ایده شما هم از فضای سبز و باز روف گاردن استفاده کرده‌اید و هم از حیوانات دوست داشتنی‌تان که خود طبیعی‌ترین بخش روف گاردن هستند لذت خواهید برد.
همچنین می‌توانید با قرار دادن یک آکواریوم یا حوض کوچک ماهی بر روی بام خود لذت داشتن و نگهداری از ماهی را تجربه کنید؛ دقت کنید که انتخاب نوع ماهی برای چنین فضایی بسیار مهم است.

11-  محلی برای نوشیدن و بار خانگی

بر بام سبز و زیبای خانه خود می‌توانید محلی زیبا برای نوشیدن در کنار دوستانتان تعبیه کنید. این فضا در کنار موسیقی آرامبخش و پوشش سبز گیاهان زیبایی محصور کننده‌ای به فضای روف گاردن شما می‌بخشد.

12-  قابلیت پخش موسیقی

قراردادن یک سیستم صوتی مناسب بر روی بام بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است. داشتن سیستم صوتی مناسب و مخفی کردن بلندگو در میان گیاهان در محلی مناسب و دور از چشم می‌تواند بهترین جا برای برگزاری ضیافت‌های شما باشد.

13-  طراحی مدولار

طراحی به روش مدولار یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین ایده طراحی روف گاردن و بسیار مقرون به صرفه است. استفاده از گلدان‌های جعبه‌ای و جعبه‌های کاشت گیاهان ظاهری زیبا و حرفه‌ای به بام شما می‌دهد، در این روش کاشت گیاهان بسیار آسان و تغییر در طراحی بام به آسانی انجام خواهد شد.

طراحی مدولار

14-  طراحی فرانسوی یا اروپایی

از جذاب‌ترین طراحی‌های روف گاردن، طراحی‌های اروپایی و بارزترین آن‌ها طراحی فرانسوی است؛ در این مدل طراحی استفاده از رواق و ستون‌های بزرگ و همچنین آلاچیق بسیار مرسوم است.

15-  روف گاردن در کنار اتاق نشیمن

یک ایده جالب، طراحی و ساخت فضایی کاملا مبله و زیبا بر روی بام می‌باشد. زندگی بر روی بام برای عاشقان طبیعت بسیار جذاب و لذت‌بخش خواهد بود. چنین فضایی به شما حس زندگی در یک باغ زیبا و خارج از سر و صدا و آلودگی‌های محیط شهری را خواهد داد. حتی می‌توانید با قراردادن یک صفحه نمایش خانگی لوکس‌ترین سرگرمی را برای آخر هفته خود و خانواده‌تان فراهم کنید. دیدن یک فیلم سینمایی در باغ سبز بام شما در یک محیط شاد فضایی زیبا، بسیار فرح بخش و منحصر به فرد ایجاد خواهد کرد.

روف گاردن یا بام سبز محوطه‌ای است که به منظور ایجاد فضای سبز بر روی سقف منازل ایجاد می‌شود. روف گاردن فضایی زیبا و مفرح در ارتفاع و محلی از ساختمان قرار دارد که بلا استفاده مانده است. بام سبز کاربردی نظیر حیاط منزل دارد با این تفاوت که در ارتفاع ساخته شده و اجرای آن نیازمند زه‌کشی مناسب است. روف گاردن باعث کاهش آلودگی هوا شده و هزینه‌های سرمایش و گرمایش ساختمان را کاهش می‌دهد، به عنوان عایق صوتی هم می‌تواند به خوبی عمل کند.
با گسترش شهرها و افزایش آپارتمان نشینی تمایل به طراحی و ایجاد روف گاردن نیز افزایش پیدا کرده، روف گاردن بام سبز خانگی است با پوشش گیاهی زیبا و بسیار جذاب که گوشه دنج و خلوتی برای لحظاتی شاد و آرام در کنار عزیزانتان فراهم می‌کند.
در طراحی و اجرای بام سبز انتخاب خاک، مصالح و گیاه برای کاشت بسیار حائز اهمیت است؛ در این مقاله قصد داریم تا ایده‌های جذابی برای روف گاردن به شما معرفی کرده و شما را با انواع ایده‌های کاربردی و خلاقانه برای طراحی و دیزاین بام سبز آشنا کنیم.

روف گاردن در کنار اتاق نشیمن

امتیاز دهید

۲ thoughts on “ایده های خلاقانه برای روف گاردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *