نگهداری از چمن مصنوعی

نگهداری از چمن مصنوعی

نگهداری از چمن مصنوعی:

چمن مصنوعی کفپوش‌ زیبایی از جنس موکت است که قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌هایی که در فضای آزاد نصب می‌شوند دارد. این چمن دشواری‌های نگهداری از چمن طبیعی را ندارد. از ویژگی‌های منحصربه فرد چمن مصنوعی که سبب محبوبیت این محصول شده است، استفاده از آن در تمامی شرایط آب وهوایی است. اگر از چمن مصنوعی به درستی نگهداری شود طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند. اما طول عمر چمن مصنوعی چند سال است؟ طول عمر چمن مصنوعی استاندارد در یک مکان با تردد متوسط حدود ۸ سال است اما طول عمر بیشتر چمن‌های مصنوعی در اماکن با تردد بالا بین ۵ تا ۷ سال است و این یعنی الیاف آنها در برا برکوبش آسیب‌پذیرترند، اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای یک مکان پرتردد را دارید باید به استانداردهای مقاومت در برابر کوبش این محصول توجه کنید یا از مشاوره کارشناسان فنی بهره ببرید.

استفاده بهینه یکی از راه‌های نگهداری از چمن مصنوعی است، استفاده از کفش مخصوص با زیره و عاج غیرفلزی یک راه مطلوب نگهداری چمن‌های ورزشی است. کفش‌های میخ‌دار فلزی باعث سایش سریع‌تر چمن مصنوعی می‌شوند. به طور کلی وسایل نوک تیز و فلزی منجر به آسیب رساندن به چمن مصنوعی می‌شوند . بهتر است چاقو، میخ، تیغ موکت‌بری و لوازم برنده را بر روی چمن مصنوعی به کار نبرید.
نگهداری از چمن مصنوعی کار بسیار ساده و راحتی است ولی این کفپوش را باید به جد از مواد محترقه و آتش‌زا دور نگه دارید! استفاده از اتصالات برق، سیم‌های سیار، انواع ترقه و فشفشه بر روی چمن مصنوعی خطرات جدی به همراه دارد. کلاً بهتر است از ریختن مواد شیمیایی روی چمن مصنوعی خودداری کنید. نفت، بنزین، الکل، انواع روغن‌ها و دیگر مواد شیمیایی، موجب آسیب رساندن جدی به چمن مصنوعی می شوند.
شرط دیگر نگهداری از چمن مصنوعی برس زدن آن است که با توجه به میزان استفاده از چمن می‌توانید آن را انجام دهید. این کار تاثیر زیادی بر یکنواختی سطح چمن داشته و باعث هم سطح شدن مواد پرکننده و حالت بهتر چمن مصنوعی می‌شود. برس زدن چمن مصنوعی برای جلوگیری از خم شدن و خوابیدن چمن مصنوعی و اثرات ناشی از قدم زدن و جای پا لازم است.
می‌توانید از ماشین‌های برس‌زن استفاده کنید که برس‌های چرخشی در انتهای آن نصب می‌شوند،. سری چرخشی برس‌ها موجب پخش شدن فیلرها و صاف نگه داشتن فلت‌های چمن مصنوعی می‌شود.  استفاده از ماشین برس‌زن نیازمند کمی دقت است. در کل ماشین‌های چمن‌زن کارایی بهتری دارند اما شما می‌توانید از برس‌های موجود در بازار یک برس مناسب انتخاب کرده و سطح چمن مصنوعی را در جهات مختلف برس بزنید.
طبیعطاً چمن تمیز زیباتر دیده شده و لذت بصری بیننده را بیشتر می کند اما چمن کثیف و آلوده، زیبایی خاصی ندارد همچنین مناسب بازی فرزندانتان نیست. بنابراین بهتر است دستورالعمل نگهداری از چمن مصنوعی را در اولویت کارها قرار دهید. شاخ و برگ‌های اضافی و دیگر زباله ها منظره زشتی را به وجود می‌آورند. بهتر است روزانه و بطور مرتب روی چمن‌هایی که در فضای باز نصب شده‌اند را جارو بزنید. می‌توانید از جارو برقی در زیرسازی‌های غیر شنی استفاده کنید.

نگهداری از چمن مصنوعی

  • قوانین کلی برای نگهداری از چمن مصنوعی

از چمن مصنوعی برای پوشش سطوح و زمین‌های ورزشی بسیاری از جمله زمین فوتبال استفاده می‌شود. در ادامه قوانین کلی در مورد نگهداری چمن مصنوعی را شرح می‌دهیم :
بهتر است برای جلوگیری از تجمع گرد و خاک و کثیفی بر روی چمن به طور منظم آن را بشویید.
برای محافظت از سلامت بازیکنان چمن را ضدعفونی کنید.
در اسرع وقت قسمت‌های آسیب دیده را ترمیم کنید.
در صورت آسیب دیدن مواد پرکننده آن‌ها را جایگزین کنید. در این مورد می‌توانید از افراد حرفه‌ای راهنمایی بگیرید.
در روزهای گرم بر روی چمن آب بپاشید.
چمن مصنوعی در اماکن کم تردد کمتر تهدید شده و بیشتر عمر می‌کند به طور کلی تردد و افزایش فشار فیزیکی طول عمر چمن مصنوعی را کاهش می‌دهد. بهتر است برای افزایش طول عمر چمن مصنوعی، الیاف این چمن را فرچه بکشید تا در حالت صاف قرار بگیرند. این کار را هفته‌ای یکبار یا حداقل یکبار در ماه انجام دهید این امر بستگی زیادی به میزان استفاده از چمن دارد.

باید از ریختن زباله بر روی سطح چمن مصنوعی ممانعت کنید، درغیراین صورت باید  فوراً تمیز شود. این امر در نگهداری و افزایش طول عمر چمن مصنوعی بسیار مهم است.

  • مراقبت پس از نصب چمن مصنوعی

پس از نصب باید از چمن مصنوعی مراقبت کنید چرا که به طور طبیعی بعد از مدتی بر روی آن خاک می‌نشیند، با ملایمت آن را جاروب کنید تا گرد و خاک روی چمن برطرف شده و کیفیت و زیبایی آن حفظ گردد.
نشستن گرد و خاک روی چمن و جمع شدن زباله ظاهر ناخوشایندی به فضا می‌دهد، همچنین در بلند مدت باعث آسیب دیدگی الیاف آن می‌شود. به همین دلیل سعی کنید همیشه چمن مصنوعی را پاکیزه نگه دارید.

توصیه می کنیم که نظافت چمن‌های مصنوعی که رفت و آمد به ندرت بر روی آنها انجام می‌شود حداقل هر سه ماه یکبار انجام شود. دقت داشته باشید که آن دسته از چمن‌های مصنوعی که کودکان و حیوانات خانگی بر روی آن رفت و آمد زیادی دارند، نیاز به نظافت بیشتری در بازه‌های زمانی کوتاهتر دارند. اگر نوشیدنی یا مواد غذایی بر روی چمن مصنوعی ریخت، بلافاصله آن را تمیز کنید.
می‌دانید که الیاف چمن مصنوعی باید در حالت صاف و رو به بالا قرارداشته باشند. اما حتی الیاف بهترین چمن مصنوعی هم پس از مدتی خم خواهدشد. تنها راه‌حل مقابله با این مشکل این است که چمن مصنوعی را به طور منظم برس بزنید. برای این کار بهتر است از یک برس سفت استفاده کنید تا الیاف‌ها به صورت عمود و صاف رو به بالا قرار بگیرند. حداقل طول دندانه‌های برس باید 12 سانتی‌متر باشد این دندانه‌ها نباید فلزی باشند چون باعث آسیب رساندن به چمن می‌شوند. سعی کنید به آرامی و با ملایمت چمن را برس بکشید، اگر با شدت زیاد این کار را انجام دهید به الیاف و بکینگ چمن مصنوعی آسیب وارد خواهید کرد.

برای مراقبت از چمن مصنوعی مخصوصا اگر چمن شما بوی بدی گرفت توصیه می‌کنیم در اسرع وقت محلولی از ترکیب آب و سرکه درست کرده و چمن را با آن شست و شو داده و تمیز کنید بخصوص اگر حیوان خانگی دارید باید از تمیز کننده آنزیم دار استفاده کنید .
نگران حرارت مستقیم آفتاب بر روی چمن مصنوعی خود نباشید چرا که این مساله سبب پایین آمدن کیفیت چمن و خرابی آن نخواهد شد. اما اگر همچنان نگران این موضوع هستید می‌توانید با استفاده از آب دمای چمن مصنوعی را کاهش داده و آن را خنک کنید. تاکید می‌کنیم که این کار ضرورتی ندارد مگر این که تصمیم داشته باشید با پای برهنه  بر روی چمن مصنوعی راه بروید.

نگهداری از چمن مصنوعی

  • آبیاری و آبپاشی

شاید تصور کنید که چمن مصنوعی به این دلیل که از مواد مصنوعی ساخته شده است نوعی آلودگی برای محیط زیست به شمار می‌آید اما این تمام واقعیت نیست، بهتر است  بدانید که چمن مصنوعی را می‌توان یکی از دوست‌داران محیط زیست دانست. چمن مصنوعی یکی از بهترین روش‌های صرفه جویی در مصرف آب به شمار می‌آید. چمن طبیعی نوعی گیاه است که برای زنده ماندن به مقادیر زیادی آب نیاز دارد، شاید ندانید اما به همین دلیل در برخی شهرها کاشت چمن طبیعی را محدود کرده‌اند و از چمن مصنوعی به عنوان جایگزین در این مناطق استفاده می‌شود.
این در حالی است که از آب فقط برای تمیز کردن چمن مصنوعی استفاده می‌شود، اگر چمن مصنوعی به هر دلیل آلوده شد، بهترین شوینده آن آب است. راحت‌ترین راه برای از بین بردن لکه‌های روی چمن مصنوعی آب است. برای پاک کردن لکه‌هایی مثل روغن ماشین، گریس یا جوهر می‌توانید از شوینده‌های خانگی معمولی استفاده کنید.
توجه کنید که شاید در ابتدای امر فکر کنید چمن مصنوعی نیاز به آب ندارد اما دستور العمل نگهداری از چمن مصنوعی بر خلاف تصور شما آبیاری چمن مصنوعی را بسیار سودمند می‌داند. مخصوصا در روزهای آفتابی که هوا گرم می‌شود دمای چمن هم بالا می‌رود آبیاری باعث پایین آمدن دمای چمن می‌شود. بهتر است بدانید آبیاری چمن مصنوعی باعث روان شدن و متعادل شدن اصطکاک سطح شده همچنین موجب پایداری پرکننده‌ها و جلوگیری از جابه‌جایی آنها می‌شود.

نگهداری از چمن مصنوعی

  • تمیز نگه داشتن چمن مصنوعی

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که ممکن است در انتخاب چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی موثر باشد هزینه نظافت و نگهداری بسیار پایین چمن مصنوعی است. شما حداقل 3 تا 5 سال نیاز به تعمیر یا تعویض چمن مصنوعی نخواهید داشت. اما ممکن است نگران شست و شوی آن و روزهای بارانی در فصل پاییز و زمستان باشید که چگونه از آن در مقابل تجمع آب نگهداری کنید یا حتی اگر کثیف شد چگونه آن را تمیز کنید.
خبر خوب این است که چمن مصنوعی دارای سیستم دفع آب است. در زمان خرید لایه سیاه رنگ زیر آن را نگاه کنید از دیدن سوراخ‌های موجود در پشت آن تعجب نکنید. وجود این منافذ پرتعداد و کوچک جزء استاندارهای چمن مصنوعی است و چمن مصنوعی استاندارد باید چنین ساختاری داشته باشد. زمان بارندگی عدم وجود این منافذ باعث تجمع آب می‌شود. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند آب به راحتی از چمن مصنوعی عبور کند. اگرزه‌کشی سطح درست انجام شده باشد ترکیب آن با منافذ در لایه بکینگ خیال شما را برای استفاده از چمن مصنوعی حتی در ساواحل دریا و مناطق پر باران استوایی جمع می‌کند، حتی اگر باران مدت زمان طولانی در حال باریدن باشد، شکل بافت چمن مصنوعی، خواب نخ‌ها و نوع گره‌ها برای هدایت هر چه بهتر آب به خارج محوطه نیز کمک می کند.
در صورتی که اصول اولیه را رعایت کرده باشید، بارش باران در تراس، باغ، ویلا، روف گاردن و زمین ورزشی باعث ایجاد مشکلی برای چمن مصنوعی نخواهد شد.
دقت کنید که در مناطق مرطوب و برخی از نقاط چمن که در سایه قرار دارند یا ترافیک حرکتی کمتری در بازی دارند ممکن است خزه یا جلبک رشد کند. بنابراین باید با جلبک‌ها و خزه‌ها مقابله کنید . بسیار دقت کنید سمومی که برای رفع این مشکل تهیه می‌کنید از نوع روغنی نباشد.

نگهداری از چمن مصنوعی

  •  نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل حرارت

می‌دانید که چمن مصنوعی از جنس پلاستیک تهیه شده و در مقابل حرارت آسیب پذیر است اگر قصد نصب باربکیو در نزدیکی چمن مصنوعی دارید بهتر است آن را در جایی با فاصله مناسب از چمن نصب کنید که به اندازه کافی از چمن مصنوعی دور باشد. چرا که حرارت و حتی خاکسترهای ریز می‌تواند باعث آسیب و ذوب شدن چمن شود. هر چند که چمن مصنوعی خاصیت اشتعال ندارد، یعنی اگر به طور اتفاقی ته سیگار یا تکه‌ای زغال روی آن بیفتد فقط همان قسمت آسیب خواهد دید و حرارت به سایر قسمت‌های چمن مصنوعی سرایت نخواهد کرد، در نتیجه اصلا نگران نباشید چرا که نگهداری از چمن مصنوعی در برابر حرارت کار آنچنان سخت و پیچیده ای نیست.

  • نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل سرما زمستان

شرایط نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل سرما و زمستان هم چندان سخت نیست زیرا چمن مصنوعی مقاومت خوبی نسبت به شرایط جوی، سرما و بارش برف دارد. می‌توانید از یک پاروی چوبی برای تمیز کردن سطح چمن مصنوعی در زمان بارش برف استفاده کنید. بهتر است بگذارید تا برف به صورت طبیعی آب شود و برای آب شدن برف‌ها از ریختن ضد یخ و پاشیدن نمک خود داری کنید، زیرا این کار آسیب جدی به چمن وارد می‌کند. بهتر است از راه رفتن روی چمن مصنوعی در حالی که برف بر روی آن نشسته خود داری کنید.

  • چمن مصنوعی با کیفیت بالا بخرید.

چمن مصنوعی نیاز به اقداماتی مثل آبیاری، کوتاه کردن، تغذیه و کود دهی، سم‌پاشی، حذف گیاهان زائد و علف‌های هرز، وجین، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و … ندارد، دستورالعمل نگهداری از چمن مصنوعی بسیار مختصر و ساده  است.
تلاش کنید تا آنجا که می‌شود اجسام تیزو برنده روی چمن کشیده نشود زیرا باعث ازهم پاشیدگی ساختار و انسجام چمن شده در نتیجه  بافت آن از یکدیگر جدا خواهد شد.
مراقب باشید اجسام سخت و سنگین مانند مبلمان، کمد، فایل، لوازم اداری و فلزی  و … بر روی چمن کشیده یا هل داده نشوند.
دقت کنید اشیاء بسیار داغ با چمن مصنوعی تماس نداشته باشند حتی افتادن ته سیگار باعث ذوب شدن  و سوختگی موضعی شده و حالت و شکل طبیعی چمن را از بین می‌برد. هرچند  به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی بالا، آتش نمی‌تواند گسترش یابد و در همان نقطه خاموش خواهد شد.
امکان شست و شوی چمن مصنوعی با انواع شوینده موجود در بازار وجود دارد اما دقت کنید که این شوینده‌ها بسیار اسیدی یا قلیایی نباشند زیرا این مواد باعث می‌شوند چمن مصنوعی مات و کدر شده و طول عمر آن به شدت کاهش پیدا کند، برگ‌های چمن دچار رنگ‌پریدگی، خوردگی و پوسیدگی زودرس می‌شوند. هرگز از وایتکس و جوهر نمک برای تمیز کردن چمن مصنوعی استفاده نکنید.  بعد از استفاده از مواد شوینده بر روی چمن‌، می‌توانید آن را با آب بشویید تا مواد شوینده بر روی چمن نماند.

نگهداری از چمن مصنوعی

  • نکات باقی مانده برای افزایش طول عمر چمن مصنوعی

سعی کنید فرآیند اجرای چمن مصنوعی نصب و آماده سازی با بالاترین استانداردهای کیفی و فنی انجام شود، قرار است کالایی که خریداری کرده‌اید سال‌های متمادی زیبایی و سرسبزی به محافل شما ارزانی کند. در دماهای پایین‌تر از انجماد آب الیاف چمن مصنوعی تمامی خصوصیات فیزیکی که در دمای معمولی دارند را حفظ کرده و لطافت و انعطاف‌پذیری آن تغییری نخواهد کرد.
دقت کنید که در زمان بارندگی اگر آب بر روی لایه زیرین الیاف چمن مصنوعی دیدید، این قطرات آب هستند که دچار یخ زدگی شده و حس شکنندگی و سختی را به شما القا می‌کنند. توجه کنید که این شکنندگی و یخ زدگی  در لایه آب اتفاق می‌افتد نه در الیاف چمن مصنوعی. در این حالت چمن را به حال خود رها کرده تا یخ‌های روی آن ذوب شود. در کل اگر به طور صحیح از چمن مصنوعی نگهداری کنید به شما اطمینان می‌دهیم که با گذشت زمان ظاهر زیبای خود را حفظ خواهد کرد.
چمن مصنوعی هم مانند سایر کالایی که خریداری می‌کنید نیازمند خدمات پس از فروش و پشتیبانی است. با وجود پشتیبانی می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که در صورت بروز هرگونه تغییر شکل، رنگ، پوسیدگی لایه زیرین یا هر مشکل دیگری، شرکت تامین‌کننده کالا موظف است کلیه دغدغه‌های خریدار را برطرف نماید.
مطمئن باشید با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید طول عمر چمن مصنوعی خود را افزایش و هزینه‌های ترمیم آن را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

شرکت طراحی معماری ایوان با سال ها تجربه در زمینه طراحی روف گاردن، طراحی ساختمان،طراحی انواع ویلا، طراحی باغ رستوران، و … آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *