روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

شستشو صحیح کاغذ دیواری یکی از چالش های پیشروی کسانی که از این دیوارپوش برای پوشش دیوارهای خانه و یا محیط اداری خود استفاده می‌کنند.
امروزه اکثر کاغذدیواری‌ها قابل شستشو هستند. مخصوصاً کاغذدیواری‌های پی وی سی و وینیل برای شستشو گزینه های مناسبی هستند.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که دیوارهای خانه‌تان با کاغذ دیواری مزین شده، خواندن این مقاله برایتات خالی از لطف نیست.

نحوه صحیح شست و شوی کاغذ دیواری قابل شستشو

کاغذدیواری به دلیل بافت خاصی که دارد چه بخواهید و چه نه، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. پس هرچند وقت یکبار ناچار خواهید بود که کاغذدیوار را تمیز کنید. اما تمیزکردن و یا شست و شوی کاغذ دیواری قلق‌های خاص را دارد و نمی‌توانید آنطور که دیوار رنگ و روغن دار را تمیز می‌کنید با کاغذدیواری رفتار کنید.

روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

تمیز کردن و غبار روبی

قبل از شروع شستشو و تمیزکاری کاغذ دیواری حتما باید جنس آن را تعیین کنید. تمامی کاغذدیواری‌ها قابلیت غبار روبی با پارچه ساده و نرم را دارند. بنابراین غبار ابتدایی آنها را تقریبا هر هفته بگیرید و نگذارید با تجمع غبار، لک و سیاه رنگ بشوند.
غبار روبی کاغذ دیواری را می‌توانید با استفاده از جاروبرقی با درجه مکش کم هم انجام بدهید. طی‌های دست بلند که خشک و کاملا تمیز باشند برای غبار روبی مناسب هستند.

تمیز کردن و غبار روبی

شستن و خشک کردن

بعد از تعیین جنس کاغذ دیواری کار شست و شو را آغاز کنید. شستشوی کاغذ دیواری‌های وینیلی  و آکلریک چندان سخت نیست. کاغذ دیواری‌های وینیلی نباید توسط یک اسفنج سفت و خشن شستشو شوند، چرا که به راحتی پاره خواهند شد

برای شستشوی کاغذ دیواری کمی مایع ظرفشویی، به اندازه دو قاشق غذاخوری، را با آب گرم مخلوط کنید و درون سطل بریزید. مقدار کمی از آب و مایع ظرف شویی مخلوط شده را بر روی گوشه کوچکی از کاغذ دیواری بکشید اگر آسیب ندید فرایند تمیز کردن را شروع کنید.

بیش از حد مایع ظرفشویی و یا مایع صابون نریزید چون ممکن است به دیوار شما بچسبد و نتیجه بسیار بدی بدهد.

بعد از شستشو با آب و مایع شوینده یک سطل آب تمیز به همراه حوله نیز در کنار خود داشته باشید دیوار کفی را با آب تمیز کنید و توسط یک حوله خشک کنید.

شستن و خشک کردن

نحوه صحیح تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو

بهترین راه برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های غیر قابل شستشو استفاده استفاده از وسایلی است که تنها غبار و آلودگی را از روی کاغذ بردارد. توجه کنید اگر کاغذ دیواری خانه شما از جنس غیر قابل شستشو هست حتما تند تند آن را غبار روبی کنید تا لک و سیاه رنگ نشود.

نحوه صحیح تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو

تمیز کردن کاغذ دیواری با جاروبرقی

یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو استفاده از جارو برقی است. بخشی از دیوار که لک و یا سیاه شده را پیدا کنید و قسمت مکش جارو را بر روی آن قرار بدهید. توجه کنید حتما از درجه مکش کم جارو استفاده کنید که به کاغذ آسیبی وارد نشود.

روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

تمیز کردن کاغذ دیواری با طی های پارچه ای

یکی دیگه از روش‌های مناسب برای  تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو، طی پارچه‌ایی است. تی را از چپ به راست روی کاغذ دیواری بکشید. این روش کمک می کند که بتوانید گرد و غبارهای گوشه های کاغذ دیواری را از بین ببرید .

تمیز کردن کاغذ دیواری با دستمال

استفاده از یک دستمال خشک میکروفایبر و یا نانو نیز تاثیر بسزایی در از بین بردن لک و گرد و غبار است. دستمال خشک را چندین بار بر روی روی کاغذ دیواری به صورت رفت و برگشتی بکشید تا کاملا تمیز بشود.

تمیز کردن کاغذ دیواری با طی های پارچه ای

بهترین راه حل پاک کردن لکه های کاغذ دیواری

خب بریم سراغ سخت ترین چالش پاک کردن کاغذ دیواری یعنی از بین بردن انواع لکه‌ها از روی این دیوارپوش! خب لکه‌های مختلفی ممکن است بر روی کاغذ دیواری ایجاد بشود. لکه‌های چربی، لکه مداد شمعی کودکان، لک اثر انگشت و غیره بعد از شناسایی نوع لکه سراغ تمیز کردن آن خواهیم رفت

بهترین راه حل پاک کردن لکه های کاغذ دیواری

پاک کردن لکه های مداد شمعی

ابتدا توسط یک خراشندۀ بسیار ریز بیشتر حجم مداد شمعی را بردارید و کمی ضربه بزنید تا مابقی پودرهای آن نیز بر روی زمین بریزد. سپس یک حولۀ کاغذی را بر روی لکه  و اتو با دمای کم را بر روی پارچه قرار بدهید. به این شکل تمام رد مداد شمعی جذب حوله کاغذی خواهد شد

روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

پاک کردن اثر انگشت

اگر کاغذ دیواری شما غیر قابل شستشو است از یک پاک کن ژله‌ایی برای از بین بردن لکه‌های روی آن استفاده کنید. پاک کن چربی‌ها و سایر آلودگی‌های به جای مانده بر روی کاغذ را به خود جذب می‌کند. اگر هم کاغذ دیواری شما از جنس وینیل و یا پی وی سی است، با کمی آب و مایع ظرفشویی اقدام به برداشتن مقداری از حجم آلودگی کنید. سپس یک پترچه خیس و نمدار در پایان به روی آن بکشید.

از بین بردن لکه چربی

برای از بین بردن لک چربی از رو کاغذ دیواری یک حوله کاغذی را بر روی لکه قرار بدهید. یک اتو بر روی چربی‌ها بگذارید تا جذب حوله بشوند. پودر تالک نیز برای از بین بردن چربی از روی کاغذ دیواری می‌تواند موثر باشد. مقداری از پودر تالک را روی پارچه زده و به قسمت لکه ها بزنید و 10 دقیقه پودر را روی دیوار نگه دارید و با اسفنج و براش پودر را بردارید

پاک کردن اثر انگشت

جمع بندی

در این مقاله با چند راهکار مناسب بری شستشوی کاغذ دیواری آشنا شدید. اما توجه کنید که بسیاری از کاغذ دیواری‌ها یک برچسب توضیحات داخل آلبوم و یا رول‌هایشان دارند. در ابتدا با خواندن آن برچسب، قابل و یا غیر قابل شستشو بودن کاغذ دیواری را متوجه بشوید. سپس اقدام به شستشوی کاغذ دیواری کنید.

نظر شما درباره شستشوی کاغذ دیواری چیست؟ تا حالا چه چالش‌هایی را برای شستشو داشته‌اید؟ اگر تجربه‌ایی داشتید خوشحال میشیم با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن به ما بگویید که جای چه راهکار دیگری برای شستشوی کاغذ دیواری در این مقاله خالی است؟

امتیاز دهید

۱ thoughts on “روش صحیح شست و شوی انواع کاغذ دیواری

  1. اشتراک ها: همه چیز درباره کاغذ دیواری ضد آب | فروشگاه ایوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *