راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

چمن مصنوعی مانند چمن طبیعی به نگهداری نیاز ندارد، چمن طبیعی با توجه به شرایط اقلیمی، در طول مدت بهار و تابستان رشد و زایش گیاهی داشته و گرده افشانی می‌کند. چمن طبیعی نیاز به کوتاه کردن دارد، اگر این کار با تاخیر انجام شود گل‌ها و گرده‌ها در هوا پخش شده و وارد بینی می‌شوند و در برخی افراد حساسیت‌های بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند.
اما چمن مصنوعی رشد نمی‌کند و هیچ نگرانی بابت مشکلات پوستی، تنفسی و آلرژی نخواهید داشت. ظاهر آن در تمام طول سال ثابت خواهد ماند و حشرات و جانوران در لابلای آن زندگی نمی‌کنند و باعث ایجاد حساسیت در انسان نمی‌شوند.
اما مانند هر کفپوش دیگری چمن مصنوعی هم در معرض آلودگی، ریختن مواد خوراکی، ذرات غذا، مو یا فضولات حیوانات قراردارد. برای تمیز کردن چمن مصنوعی بهتر است ابتدا مواد فیزیکی بزرگ مثل برگ‍‌‌ها را جارو کنید. از جاروبرقی هم می‌توانید استفاده کنید، جاروبرقی نه تنها به چمن مصنوعی آسیب نمی‌رساند بلکه لابلای نخ‌های چمن را نیز تمیز می‌کند. همچنین می‌توانید به وسیله دمنده هوا یا بلوئر همه ذرات را به یک سمت هدایت و سپس جارو کنید.
از شلنگ آب برای پاک کردن گرد و غبار سطح چمن با فشار ملایم و به صورت دایره‌ای استفاده کنید.

  • اهمیت نظافت چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی در تمام فصول سال در معرض گرد و خاک، ریزش برگ درختان، مدفوع حیوانات و … هستند. بنابراین نظافت چمن مصنوعی برای حذف آلودگی‌های مختلف اهمیت بسیاری دارد. باقی ماندن زباله و آلودگی روی چمن کیفیت، شکل زییای ظاهری و جلای آن را از بین می‌برد. از سوی دیگر وجود گرد و خاک به مرور زمان منافذ عبور آب را مسدود کرده و پس از بارندگی آب روی چمن جمع می‌شود. به صورت معمول اگر نصب چمن مصنوعی صحیح انجام شده باشد، آب باران به طور اتوماتیک از طریق زه‌کش و منافذ لایه زیرین خارج و به سمت سیستم فاضلاب خواهد رفت اما در صورتی که خاک و برگ روی چمن تمیز نشود منافذ عبور آب را مسدود کرده و خروج آب با مشکل مواجه می‌شود.
زمان نصب چمن مصنوعی باید شیب مناسبی برای خروج آب در نظر گرفته و راهی برای خروج آب بگذارید. این مهمترین نکته‌ای است که که در هنگام نصب باید مد نظر داشته باشید. همچنین دقت کنید که سطح زیرین چمن صاف و یک دست بوده و فرورفتگی نداشته باشد چون در این صورت آب در آن مکان جمع شده و اگر آفتاب به آن نتابد آب باقی مانده به کندی تبخیر شده و احتمالا جلبک در آنجا ایجاد خواهد شد.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

  • روش های نظافت چمن مصنوعی

اولین قدم برای نظافت چمن مصنوعی برداشتن زباله‌ها و برگ‌های درشت با استفاده از یک جاروی دسته بلند و یا چنگک است جاروی راحت و مناسبی را انتخاب کنید که کار کردن با آن راحت باشد. دقت کنید چنگکی که استفاده می‌کنید نباید دندانه‌های تیز و برنده‌ای داشته باشد چون ممکن است به سطح چمن آسیب وارد کند. بعد از جمع‌آوری برگ‌ها و … در یک نقطه می‌توانید همه آشغال‌ها را با خاک‌اندار به سطل زباله منتقل کنید، پس از آن بوسیله جارو برقی زباله‌های ریزتر را تمیز کنید. اما جمع کردن زباله‌های بزرگ به تنهایی کافی نیست هنوز ممکن است وجود گرد و غبار، منافذ لایه زیرین چمن مصنوعی را مسدود کرده باشد. برای حذف کامل گرد و خاک از روی سطح چمن مصنوعی بهتر است کل محوطه را بطور کامل بشویید.
چمن مصنوعی در مقابل آب و رطوبت کاملا مقاوم است و آسیبی نخواهد دید، اگر زیرسازی اصولی انجام شده باشد آب حاصل از شست و شو به فاضلاب سرازیر خواهد شد.  برای شست و شوی چمن مصنوعی از آب با فشار متوسط و شوینده‌های ملایم استفاده کنید. همانطور که می‌بینید تمیز کردن سطح چمن مصنوعی کار دشواری نیست به طور معمول با توجه به میزان استفاده از چمن و تردد روی آن می‌توانید زمان تمیز کاری را مشخص کنید. طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل ماهی یکبار آن را تمیز کنید. شست و شوی هفتگی یا روزانه هیچ آسیبی به چمن وارد نمی‌کند از یک سمت شروع کرده و به آرامی و با حوصله و دقت، تمام محوطه را با آب تمیز کنید.
در مورد چمن‌های مصنوعی که در فضاهای عمومی نصب می‌شوند بهتر است فاصله بین دفعات تمیزکاری کمتر باشد. ضمن اینکه چمن مصنوعی از تارهایی از جنس پروپیلن، پلی اتیلن و سایر پلیمرهای پلاستیکی تهیه شده‌اند که آب را در خود نگه نمی‌دارند بنابراین سطح چمن مصنوعی پس از شست و شو نیازی به خشک کردن ندارد و پس از مدت زمان کوتاهی کاملا خشک خواهد شد.
برای از بین بردن بو و لکه‌ها هم می‌توانید از شوینده‌های معمولی کمک بگیرید. مقدار کمی مایع شوینده خانگی را با اسفنج روی محل آلودگی مالیده تا لکه و کثیفی کاملا برطرف شود. سپس حتما محل را با آب فراوان شست و شو دهید. توصیه می‌کنیم اکیدا از شوینده‌های بسیار قوی یا مواد اسیدی بر روی سطح چمن مصنوعی استفاده نکنید. این مواد باعث آسیب رساندن به تارهای چمن می‌شوند. در صورت آلوده شدن چمن مصنوعی به  مواد سمی حتما آن را به سرعت تمیز کرده و برای انجام این کار توصیه می‌کنیم از ماسک و دستکش استفاده کنید.
برای پاک کردن برف از سطح چمن بهترین کار این است که از یک پاروی پلاستیکی کمک گرفته و سطح چمن را با آن تمیز کنید. نگران برف و یخ ایجاد شده روی سطح چمن و تمیز کردن آن نباشید، بهتر است اجازه دهید یخ‌های بسته شده روی چمن، آب شوند. این چمن‌ها دارای منافذی هستند که آب و رطوبت را از سطح چمن عبور می‌دهند. در صورتی که اصرار به تمیز کردن برف دارید و می‌خواهید زودتر برف را از روی چمن پاک کنید می‌توانید با استفاده از برس‌های مخصوص، برف را به گوشه‌ای آورده و با پاروی پلاستیکی آن را جمع کنید.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

  • مراحل شستشوی چمن مصنوعی

هرچند چمن مصنوعی نیاز به کوتاه کردن و مراقبت مانند چمن طبیعی را ندارد اما برای دوام بیشتر باید از آن مراقبت کرده و بسته به میزان استفاده و در معرض آلودگی بودن برای تمیز کردن چمن مصنوعی وقت صرف کنید. این کار بسیار ساده و راحت است کافی است روش های نظافت چمن مصنوعی را با ما دنبال کنید:
پیش از اقدام به شست و شو حتما به دستورالعمل‌های استاندارد و مخصوص به نوع چمن مصنوعی که خریداری کرده‌اید دقت کنید تا از هرگونه آسیب احتمالی در زمان نظافت جلوگیری شود.
در صورت ریختن انواع نوشیدنی، بستنی و … در اسرع وقت آن را شسته و تمیز کنید.
هرگز از شوینده‌های قوی چه اسیدی چه بازی استفاده نکنید، زیرا به بافت چمن آسیب می‌رساند. پس حتما از شوینده‌های ملایم برای شست و شوی چمن مصنوعی استفاده کنید.
با توجه به اینکه نمی‌توان از ورود گرد و غبار به درون چمن مصنوعی جلوگیری کرد، ‌بهتر است هر از چند گاهی نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. چون علاوه بر این که باعث ایجاد آلودگی می‌شود گرد و خاک به صورت گل و لای در آمده، در منافذ چمن مصنوعی رسوخ کرده و مانع تخلیه درست آب می‌شود.
امکان استفاده از جاروبرقی در چمن‌های مصنوعی با زیرساخت غیرشنی وجود دارد.
از بارش باران برای شست و شوی گرد و غبار از سطح چمن مصنوعی کمک بگیرید.
برگ‌ها، کاغذ و سایر زباله‌ها را با جارو از سطح چمن مصنوعی جمع آوری کنید.
اگر سطح چمن زیاد است برای جمع آوری زباله می‌توانید از دستگاه‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید، پیش از استفاده حتما از روش صحیح استفاده از آن اطلاع کسب کنید زیرا ممکن است در صورت استفاده غیر اصولی از این دستگاه‌ها به چمن آسیب وارد کنید.
پس از پاکسازی و جمع آوری زباله‌ها و اجسام  درشت نوبت به پاک کردن گرد و غبار و از بین بردن لکه‌های احتمالی مواد خوراکی، چسبنده و یا حتی سمی می‌رسد. برای پاک کردن لکه‌ها می‌توانید از حوله کاغذی نم‌دار استفاده کنید، بهترین روش برای این کار به آرامی گذاشتن و برداشتن حوله کاغذی است کارایی این روش بیشتر از مالیدن محکم حوله روی چمن مصنوعی است. سپس از ترکیب آب با یک شوینده ملایم اقدام به شستن محل لکه کنید. حتی می‌توانید از برس یا مسواک برای از بین بردن لکه‌های باقی‌مانده استفاده کنید.
مرحله بعد از شست و شو، آبکشی چمن مصنوعی و شستن مواد شوینده از سطح چمن می‌باشد، پس شلنگ آب را روی چمن گرفته و آنقدر آبپاشی کنید تا مواد شوینده کاملا شسته شوند.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

  • تمیز کردن چمن مصنوعی از مواد چسبناک

گاهی ممکن است با وجود مراقبت و نگهداری بسیار از چمن مصنوعی مواد چسبناکی مانند صمغ یا شیره درختان، آدامس کودکان و …  باعث چسبندگی چمن مصنوعی شود. بهترین روش برای پاک کردن این مواد استفاده از چند تکه یخ است.
یخ را چند بار روی آدامس یا هر ماده چسبناک دیگری که روی چمن ریخته بکشید سپس می‌بینید که مواد سفت می‌شوند، حالا می‌توانید به راحتی آن را از سطح چمن جدا کنید. دقت داشته باشید بهتر است از چاقو یا مواد برنده و تیز برای جدا کردن مواد چسبناک استفاده نکنید چون ممکن است به سطح چمن آسیب برسانید. اما برای راحتی می‌توانید از کاردک پلاستیکی استفاده کنید.
برای پاک کردن باقی‌مانده ذرات هم می‌توانید از روغن زیتون برای روان کردن و حل کردن استفاده کنید با این روش لکه آدامس کاملا پاک خواهد شد. پس از پاک کردن لکه محل مورد نظر را طبق آنچه پیش از این در روش‌های شست و شو شرح داده شد تمیز کرده و آب‌کشی نمایید. بهتر است به محض رویت لکه و پیش از خشک شدن مواد اقدام به برطرف نمودن آن کنید زیرا زمانی که لکه‌ها هنوز خشک نشده‌اند پاک کردن آنها ساده‌تر و قابلیت شست و شوی بیشتری دارند.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

  • شستشوی چمن مصنوعی با آب باران

می‌دانید که از چمن مصنوعی در همه شرایط آب و هوایی می‌توانید استفاده کنید حتی در مناطق که بارندگی زیاد است. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که زمان بارش باران چگونه از چمن مصنوعی محافظت کنیم؟ آیا باید چمن مصنوعی را جمع کنیم یا روی آن را بپوشانیم؟ یا منتظر شویم سطح چمن مصنوعی از گودال‌های آب پر شود؟ خبر خوب این است که اگر نصب چمن مصنوعی استاندارد و اصولی انجام شده باشد، طراحی آن به گونه‌ای است که  آب را از خود عبور می‌دهد. مخصوصا آب باران که آب مقطر و بهترین شوینده سطح چمن مصنوعی به شمار می‌رود . آب باران باعث طراوت و شادابی سطح چمن مصنوعی شده و موجب کثیفی و بوی بد چمن مصنوعی نمی‌شود.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

  • ضد عفونی چمن مصنوعی

می‌دانید که از انواع چمن در حیاط مجتمع‌های مسکونی، محوطه‌سازی ویلاها، روف گاردن، زمین‌های ورزشی، زمین‌های بازی کودکان و … استفاده می‌شود . به طور کلی همه چمن‌های مصنوعی در دو گروه چمن مصنوعی ورزشی یا چمن مصنوعی تزئینی دسته بندی می‌شوند. هر کدام از این دو دسته را خریداری کردید باید از آن به طور صحیح مراقبت کنید. باقی مانده برگ پوسیده درختان و سایر زباله‌ها بر روی سطح چمن مصنوعی امکان تولید انواع قارچ، کپک و باکتری را افزایش می‌دهد. چمن مصنوعی با سطح آلوده زیبایی خاصی ندارد مضاف بر اینکه مناسب بازی کودکان و برگزاری مجالس یا مسابقات هم نیست. آیا به عنوان یک والد اجازه می‌دهید فرزندتان برروی چمن پر از کثیفی و آلودگی بازی کند؟
چمن‌های مصنوعی استفاده شده برای محوطه سازی و ایجاد فضاهای سبز شهری نیز نیاز به پاکیزگی و تمیز شدن از انواع آلودگی و کثیفی‌ها را دارند چرا که و جود آلودگی و لکه‌ها ظاهر چمن را ناخوشایند و زشت نشان می‌دهند. مراقب باشید سطح چمن مصنوعی شما به مکانی برای انتقال آلودگی تبدیل نشود برای همین منظور لازم است در مورد تمیز کردن این کفپوش نهایت دقت را به خرج دهید.
هر چند که در کل نباید خیلی نگران تجمع باکتری در چمن مصنوعی باشید زیرا با رعایت روش‌های نظافت و شست و شوی چمن مصنوعی می‌توانید آن را تمیز و پاک نگهداری کنید. برای جلوگیری از رشد باکتری یا ویروس‌ها پس از نظافت، شست و شو و حذف زباله‌ها بهتر است سطح آن را ضدعفونی کنید. برای این کار محلولی تهیه کنید از مقدار مساوی آب و سرکه سفید. برای جلوگیری از هدر رفتن آب، محلول را درون اسپری ریخته و هفته ای یک‌بار بر روی سطح چمن اسپری کنید. نگران تماس سرکه سفید با سطح چمن نباشید، زیرا سرکه هیچ آسیبی به رنگ، بافت، و تارهای چمن مصنوعی وارد نمی‌کند در ضمن بهتر است هر از چند گاهی تمام محوطه را با این محلول اسپری کرده تا محیط چمن مصنوعی کاملا ضد عفونی شود. به خاطر داشته باشید که هرگز از مواد شیمیایی مانند استون یا الکل و .. بر روی سطح چمن مصنوعی استفاده نکنید زیرا مواد شیمیایی به بافت  تارهای چمن مصنوعی آسیب می‌رساند.

راهنمای کامل تمیز کردن چمن مصنوعی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *